Obszary, standardy i wskaźniki jakości prac
Standard I
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym stworzone są warunki do rozwoju każdego wychowanka. Rozwój ten jest wspomagany w taki sposób, by wychowanek osiągnął sukces na miarę jego możliwości i oczekiwań.
Wskaźniki:
- Nauczyciele i wychowawcy są świadomi możliwości i potrzeb swoich podopiecznych.
- Praca w Ośrodku przebiega w oparciu o programy wychowawcze, tworzone na podstawie Programu Wychowawczego Ośrodka.
- W Ośrodku oferuje się różnorodne formy zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz realizowane są programy terapeutyczne.
- Działania kadry pedagogicznej uwzględniają rozwijanie zainteresowań zawodowych wychowanków.
- Nauczyciele i wychowawcy dbają o to, by czas zajęć i nauki własnej wychowanków był efektywnie wykorzystywany.
- Nauczyciele i wychowawcy wspomagają wychowanków w poznawaniu i stosowaniu różnych strategii uczenia się, a stosowane metody, techniki i środki pozwalają na osiąganie zakładanych celów.
- Nauczyciele i wychowawcy modyfikują swoje działania wychowawcze, podnosząc procedury jakości.
- Zaangażowanie i efekty pracy wychowanków są dostrzegane i nagradzane według przyjętych zasad.
- Istnieje współpraca pomiędzy Ośrodkiem a środowiskiem domowym wychowanków.
- Wychowawcy kontynuują pracę nauczycieli rewalidacji indywidualnej.
- Wychowawcy we współpracy z nauczycielami i innymi specjalistami diagnozują zagrożenia występujące wśród wychowanków.
- Prowadzi się działania zapobiegające patologiom, uzależnieniom i agresji.
- Pracownie szkolne są wykorzystywane do zajęć zgodnie z potrzebami wychowawców i wychowanków.
Standard II
W Ośrodku diagnozuje się i zaspokaja potrzeby materialne i bytowe wychowanków, wszyscy współpracują w zakresie rozpoznawania i realizowania ich potrzeb rozwojowych oraz ochrony przed patologiami społecznymi.
Wskaźniki:
- W Ośrodku dostrzega się potrzeby materialne wychowanków oraz zapewnia wszelkie dostępne formy pomocy tym, którzy jej potrzebują.
- W wyjątkowych sytuacjach życiowych wychowankowie mogą liczyć na opiekę wychowawców internatu również w okresach, kiedy nie odbywają się zajęcia szkolne.
- Pracownicy Ośrodka zabiegają o pomoc materialną dla dzieci.
- Nauczyciele i wychowawcy odwiedzają środowiska domowe swoich nowych podopiecznych, a w razie potrzeby odbywają wywiady interwencyjne.
- Wychowankowie posiadają odzież i obuwie odpowiednie do pory roku i dostosowane do każdej okoliczności, a także potrafią je właściwie dobierać.
- Wychowankowie posiadają podstawowe środki czystości, w Ośrodku umożliwia się wychowankom pranie i prasowanie odzieży.
- W razie potrzeby wychowankowie mają zapewnioną pomoc medyczną: lekarza, pielęgniarki i stomatologa.
- W Ośrodku analizuje się na bieżąco trudności wychowawcze i podejmuje skuteczne środki zaradcze, a w razie potrzeb wychowankowie są objęci specjalistycznymi formami pomocy wychowawczej.
- W Ośrodku tworzy się i realizuje programy profilaktyki.
- Ośrodek posiada pomieszczenia do organizacji czasu wolnego oraz różnorodnych zajęć.
- Niepełnosprawność fizyczna wychowanków nie ogranicza możliwości korzystania ze wszystkich pomieszczeń Ośrodka.
- Sposób żywienia wychowanków i warunki higieniczno–sanitarne pomieszczeń odpowiadają zaleceniom stacji epidemiologiczno–sanitarnej, której podlega Placówka.
Standard III
Klimat Ośrodka sprzyja efektywnej nauce, pracy i wypoczynkowi wychowanków oraz poczuciu ich bezpieczeństwa.
Wskaźniki:
- Podczas pobytu w Ośrodku wychowankowie mają zapewnione bezpieczeństwo fizyczne, a wypadkom zapobiega się na bieżąco.
- Młodsze dzieci czują się bezpiecznie w otoczeniu starszych kolegów.
- Wychowankowie otrzymują pomoc w rozwiązywaniu własnych problemów i planowaniu optymalnego rozwoju.
- Wychowankowie mają możliwość odpowiedniego korzystania ze swoich przywilejów.
- Wychowankowie aktywnie i chętnie uczestniczą w zajęciach.
- W Ośrodku promuje się postawy szacunku dla innych i samego siebie wychowując w duchu patriotyzmu, uniwersalnych wartości i zasad opisanych w Programie Wychowawczym.
- Pielęgnuje się wartości religijne zgodnie z oczekiwaniami rodziców oraz tworzone są i kultywowane tradycje.
- Podtrzymuje się i rozwija więzi rodzinne.
- W Placówce obowiązuje regulamin, który jest znany wychowankom.
- Przestrzegane są prawa dzieci, młodzieży, pracowników i rodziców.
- Wychowankowie szanują swoje prawa i respektują obowiązki.
- Zakwaterowanie w internacie odbywa się w oparciu o sugestie wychowanków i ich rodziców.
- Wychowankowie współuczestniczą w urządzaniu swoich pokojów mieszkalnych.
- Wychowankowie dbają o wyposażenie i bazę Ośrodka.
Obszar: Organizacja pracy i ośrodkowy system zapewniania jakości.
Standard IV
Organizacja pracy w Ośrodku, kwalifikacje kadry pedagogicznej, ich zdolności i zamiłowania umożliwiają właściwy przebieg rewalidacji oraz podnoszą efektywność pracy.
Wskaźniki:
- Organizacja i warunki zajęć w Ośrodku umożliwiają wszystkim wychowankom jednakowe szanse uczestniczenia w zajęciach.
- W procesie wychowania uczestniczą wszyscy pracownicy a struktura wychowania jest spójna.
- Przydziały zadań są zgodne z formalnymi kwalifikacjami i kompetencjami a nauczyciele i wychowawcy prowadzą zajęcia zgodnie ze swoimi kwalifikacjami, zainteresowaniami i zamiłowaniami.
- Przydział do klas i grup jest zgodny z potrzebami wychowanków.
- Nauczyciele i wychowawcy pracują w miarę możliwości z tym samym zespołem wychowanków.
- Nauczyciele i wychowawcy wspólnie ustalają plan pracy z grupą, programy indywidualne, w oparciu o dokonaną diagnozę.
- Współpraca nauczycieli i wychowawców jest zaplanowana i systematyczna.
- Postępy wychowanków są analizowane, a wymagający wsparcia wychowawczego taką pomoc otrzymują.
- Każdy nauczyciel i wychowawca ma możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji.
- Nauczyciele i wychowawcy wykorzystują w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie doskonalenia zawodowego.
Standard V
Ośrodek jest postrzegany jako miejsce, w którym są kształtowane umiejętności i postawy wychowanków zgodnie z oczekiwaniami rodziców a także środowiska lokalnego.
Wskaźniki:
- Pracownicy Ośrodka i wychowankowie dbają o pozytywny wizerunek w środowisku i utożsamiają się z Placówką.
- Ośrodek bierze aktywny udział w życiu środowiska lokalnego i wnosi swoim działaniem pożądane w tym środowisku wartości.
- Pomieszczenia Ośrodka mogą być wykorzystywane do organizowania integracyjnych imprez środowiskowych.
- Placówka skutecznie wykorzystuje pomoc instytucji i organizacji z zewnątrz.
- Pracownicy Ośrodka w sposób zaplanowany i celowy zbierają od rodziców informacje o wychowankach i przekazują informacje o postępach i trudnościach wychowawczych.
- Rodzice uczestniczą w procesie wychowania a w razie potrzeby włączają się do pomocy przy organizowaniu imprez dla wychowanków.
- Wychowawcy internatu konsultują się z nauczycielami swoich podopiecznych i specjalistami w sprawach opiekuńczych, dydaktycznych, wychowawczych i dotyczących zdrowia wychowanków.
- Dzięki swym działaniom Ośrodek pozyskuje nowych wychowanków.
Standard VI
Dyrekcja Ośrodka zapewnia systematyczny rozwój jakości pracy. Inspiruje i wspomaga rozwój zawodowy kadry pedagogicznej oraz zaspokaja psychospołeczne potrzeby wychowanków.
Wskaźniki:
- Nauczyciele i wychowawcy znają organizację, zasady i procedury nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora.
- Na bieżąco gromadzi się i udostępnia wyniki wewnętrznego mierzenia jakości pracy w Ośrodku.
- Prowadzone hospitacje służą diagnozowaniu, modyfikowaniu i wspieraniu działań nauczycieli i wychowawców, wszelkie informacje na ten temat docierają do nauczycieli i wychowawców na bieżąco, a system ich przekazywania jest spójny.
- Dyrekcja Ośrodka wspomaga nauczycieli i wychowawców w rozwiązywaniu najtrudniejszych problemów dydaktycznych i opiekuńczo–wychowawczych.
- Awans zawodowy służy podnoszeniu jakości pracy Ośrodka.
- Dyrektor w swoich działaniach uwzględnia opinie i sugestie kadry pedagogicznej, wychowanków i rodziców oraz analizuje stopień ich realizacji.
- W Ośrodku dba się o ład i porządek oraz systematyczną poprawę warunków bytowych wychowanków.
- Dyrekcja pełni nadzór nad właściwym utrzymaniem bazy i zabezpieczeniem sprzętu. Obowiązki w tym zakresie są prawidłowo rozdzielane.
- Dyrekcja Ośrodka koordynuje działalność kulturalno–oświatową i rekreacyjno–sportową w Placówce.