Czytelnictwo w Przyłęku

Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2022 r.     

Do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Przyłęku zakupiono dużo nowych, wspaniałych i ciekawych książek. Zakup został zaopiniowany  przez radę rodziców i samorząd uczniowski. Od nowego roku szkolnego 2022/2023 w naszej bibliotece można także złożyć wizytę wirtualną. Biblioteka szkolna oferuje nowości wydawnicze zakupione z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Uczniowie otrzymali karty biblioteczne, loginy i hasła i mogą zapoznać się ze zbiorami przez stronę Internetową.

Od wielu lat nasza szkoła współpracuje z Gminną Biblioteką Publiczną w Sobolewie. W ramach realizacji NPRC nawiązano również współpracę z Biblioteką Pedagogiczną w Garwolinie. Przy planowaniu listy książek, które miały powiększyć księgozbiór biblioteki opiniowano z bibliotekarkami bibliotek,  wymieniono informacje na temat planowanych zakupów, w celu zorientowania się, jakie książki mają największą popularność wśród dzieci i młodzieży. Wymieniono informacje o wydarzeniach promujących czytelnictwo oraz przekazano pisemną listę książek, które są najchętniej czytane przez dzieci i młodzież. Zorganizowano również lekcje biblioteczne dla naszych uczniów.

Najczęstsze formy wydarzeń promujących czytelnictwo…

  1. Książka jest dobra na wszystko…” Uczniowie oraz nauczyciele czytają fragmenty bajek, baśni oraz wierszy.
  2. Wykonanie gazetek promujących czytelnictwo pt.: „Czytamy książki”, „Czytanie jest modne”,
  3. Spotkanie autorskie z Krzysztofem Goluchem – autorem książki pt. „Czerwona zemsta”.
  4. Współpraca z bibliotekami – Gminna Biblioteka w Sobolewie oraz Biblioteka Pedagogiczna w Garwolinie
  5. Praca zdalna w okresie pandemii. Nagrywane filmiki były umieszczane na stronie naszej szkoły i udostępniane na Facebooku. Czytanie fragmentów lektury “Spotkanie nad morzem” Jadwigi Korczakowskiej oraz Słuchowisko pt. “Pani Wiola czyta”
  6. Konkurs „Mistrz pięknego czytania”.
  7. Konkurs plastyczny „Mój ulubiony bohater książkowy”.
  8. Przedstawienie kukiełkowe „Na straganie”
  9. Konkurs recytatorski „Pory roku w poezji- jesień”
  10. Narodowe czytanie „Balladyny”
  11. Promowanie czytelnictwa w szkole i w domu. Zaproszenie do współpracy rodziców.
  12. Wyeksponowanie zakupionych książek – nowości wydawnicze
  13. Plakat promujący czytelnictwo
  14. Prezentacja multimedialna promująca czytelnictwo

Realizowane projekty edukacyjne

W ramach programu w każdej klasie zostały zrealizowane projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:

  • Klasa I-III „Lektury spod chmurki” I. Tomaszek
  • Klasa III-VII „Książka moim przyjacielem” A. Gałkowska
  • Klasa VI-VII „Pory roku w przyrodzie” M. Kowalczyk
  • Klasa V-VIII „Wychowanie przez czytanie” M. Luśnia
  • Klasa VI-VIII „Poznajemy Polskę w baśniach i legendach” A. Kuszmierek
  • Klasa IV-VIII „Zaczarowany świat książek” P. Malitka
  • Klasa VII-VIII „Poznajemy otaczającą nas florę i faunę” M. Domarecka

Została wprowadzona zmiana Regulaminu Pracy Biblioteki Szkolnej. Zmiana dotyczy „Dostosowania pracy biblioteki do potrzeb uczniów, w szczególności przez umożliwienie im wypożyczania książek na okres ferii zimowych i letnich.”

Przykłady zakupionych lektur

  • Hugh Lofting „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”
  • Maria Terlikowska „Drzewo do samego nieba”
  • Henryk Sienkiewicz „Latarnik”
  • Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy”
  • Karol Dickens „Opowieść wigilijna”
  • Antoine de Saint-Exupéry „Mały książę”

Przykłady zakupionych nowości

  • 17 dziewczęta
  • Anna Jarosz „Komiks społeczny”
  • Pr. Zbiorowa „Gwiazdkowe pomysły i projekty”
  • Joanna Papuzińska „Nasza mama czarodziejka”
  • Wioletta Piasecka „Karol Wojtyła zanim został papieżem”
  • Zofia Stanecka, Marianna Oklejak „Basia i tablet”
  • 18 chłopcy
  • Janet Tashjian „Moje życie jako…Yutuber”
  • Zofia Zaniewska, Piotr Wojtków „Słuchająć psa”
  • Justyna Tomas „Traktory”
  • Pr. Zbiorowa „Piłka nożna”
  • Igor Markowski „Motoryzacja”

Przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Wzięto pod uwagę propozycje zarówno rodziców, pani psycholog, pedagog  jak i nauczycieli. Zakupiono książki z dużą czcionką, obrazkowe, napisane prostym językiem. Uzupełniono księgozbiór o książki z audiobookami, o treści terapeutycznej oraz dotyczące problemów osób niepełnosprawnych.

Realizacja programu przyczyniła się do  wzrostu aktywności czytelniczej uczniów naszej szkoły. Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, często bestsellery, które zostały zakupione zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami uczniów. Tak ciekawie doposażony księgozbiór pozwala uczniom realizować swoje pasje czytelnicze. Uczniowie, którzy do tej pory nie korzystali z księgozbioru biblioteki zaczęli interesować się zbiorami. Dzięki programowi społeczność szkolna mogła zintegrować się realizując bardzo ciekawe działania promujące czytelnictwo. W związku z krótkim czasem na realizację zadań w ramach NPRC, (jak i istniejącą sytuacją epidemiologiczną) prace przebiegały bardzo intensywnie, co czasami sprawiało trudności organizacyjne. Nie zamierzamy jednak poprzestać i dlatego działania promujące czytelnictwo będą kontynuowane.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z RODO. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do menu głównego Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki strony Przejdź do mapy strony