Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa      

Do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Przyłęku zakupiono 169 książek w tym 36 lektur. Zakup został zaopiniowany  przez rady rodziców i samorządu uczniowskiego. Podczas planowania zakupu wzięto pod uwagę opinię rodziców i uczniów. Zostały im przedstawione propozycje zakupów książek. Także społeczność szkolna zaopiniowała pozytywnie listę zakupu książek.

Od wielu lat nasza szkoła współpracuje z Gminną Biblioteką Publiczną w Sobolewie. W ramach realizacji NPRC nawiązano również współpracę z Biblioteką Pedagogiczną w Garwolinie. Przy planowaniu listy książek, które miały powiększyć księgozbiór biblioteki opiniowano z bibliotekarkami bibliotek,  wymieniono informacje na temat planowanych zakupów, w celu zorientowania się, jakie książki mają największą popularność wśród dzieci i młodzieży. Wymieniono informacje o wydarzeniach promujących czytelnictwo oraz przekazano pisemną listę książek, które są najchętniej czytane przez dzieci i młodzież. Zorganizowano również lekcje biblioteczne dla naszych uczniów.

 

Najczęstsze formy wydarzeń promujących czytelnictwo…

  1. Książka jest dobra na wszystko…” Uczniowie oraz nauczyciele czytają fragmenty bajek, baśni oraz wierszy.

  2. Wykonanie gazetek promujących czytelnictwo pt.: „Czytamy książki”, „Czytanie jest modne”,

  3. Spotkanie autorskie z Krzysztofem Goluchem – autorem książki pt. „Czerwona zemsta”.

  4. Współpraca z bibliotekami – Gminna Biblioteka w Sobolewie oraz Biblioteka Pedagogiczna w Garwolinie

  5. Praca zdalna w okresie pandemii. Nagrywane filmiki były umieszczane na stronie naszej szkoły i udostępniane na Facebooku. Czytanie fragmentów lektury „Spotkanie nad morzem” Jadwigi Korczakowskiej oraz Słuchowisko pt. „Pani Wiola czyta”

  6. Konkurs „Mistrz pięknego czytania”.

  7. Konkurs plastyczny „Mój ulubiony bohater książkowy”.

  8. Przedstawienie kukiełkowe „Na straganie”

  9. Konkurs recytatorski „Pory roku w poezji- jesień”

  10. Narodowe czytanie „Balladyny”

  11. Promowanie czytelnictwa w szkole i w domu. Zaproszenie do współpracy rodziców.

  12. Wyeksponowanie zakupionych książek – nowości wydawnicze

  13. Plakat promujący czytelnictwo

  14. Prezentacja multimedialna promująca czytelnictwo

Realizowane projekty edukacyjne

W ramach programu w każdej klasie zostały zrealizowane projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:

Klasa I-III „Lektury spod chmurki” I. Tomaszek

Klasa III-VII „Książka moim przyjacielem” A. Gałkowska

Klasa VI-VII „Pory roku w przyrodzie” M. Kowalczyk

Klasa V-VIII „Wychowanie przez czytanie” M. Luśnia

Klasa VI-VIII „Poznajemy Polskę w baśniach i legendach” A. Kuszmierek

Klasa IV-VIII „Zaczarowany świat książek” P. Malitka

Klasa VII-VIII „Poznajemy otaczającą nas florę i faunę” M. Domarecka

Została wprowadzona zmiana Regulaminu Pracy Biblioteki Szkolnej. Zmiana dotyczy „Dostosowania pracy biblioteki do potrzeb uczniów, w szczególności przez umożliwienie im wypożyczania książek na okres ferii zimowych i letnich.”

Przykłady zakupionych lektur

Hugh Lofting „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”

Maria Terlikowska „Drzewo do samego nieba”

Henryk Sienkiewicz „Latarnik”

Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy”

Karol Dickens „Opowieść wigilijna”

Antoine de Saint-Exupéry „Mały książę”

Przykłady zakupionych nowości

17 dziewczęta

Anna Jarosz „Komiks społeczny”

Pr. Zbiorowa „Gwiazdkowe pomysły i projekty”

Joanna Papuzińska „Nasza mama czarodziejka”

Wioletta Piasecka „Karol Wojtyła zanim został papieżem”

Zofia Stanecka, Marianna Oklejak „Basia i tablet”

18 chłopcy

Janet Tashjian „Moje życie jako…Yutuber”

Zofia Zaniewska, Piotr Wojtków „Słuchająć psa”

Justyna Tomas „Traktory”

Pr. Zbiorowa „Piłka nożna”

Igor Markowski „Motoryzacja”

Przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Wzięto pod uwagę propozycje zarówno rodziców, pani psycholog, pedagog  jak i nauczycieli. Zakupiono książki z dużą czcionką, obrazkowe, napisane prostym językiem. Uzupełniono księgozbiór o książki z audiobookami, o treści terapeutycznej oraz dotyczące problemów osób niepełnosprawnych.

 

Realizacja programu przyczyniła się do  wzrostu aktywności czytelniczej uczniów naszej szkoły. Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, często bestsellery, które zostały zakupione zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami uczniów. Tak ciekawie doposażony księgozbiór pozwala uczniom realizować swoje pasje czytelnicze. Uczniowie, którzy do tej pory nie korzystali z księgozbioru biblioteki zaczęli interesować się zbiorami. Dzięki programowi społeczność szkolna mogła zintegrować się realizując bardzo ciekawe działania promujące czytelnictwo. W związku z krótkim czasem na realizację zadań w ramach NPRC, (jak i istniejącą sytuacją epidemiologiczną) prace przebiegały bardzo intensywnie, co czasami sprawiało trudności organizacyjne. Nie zamierzamy jednak poprzestać i dlatego działania promujące czytelnictwo będą kontynuowane.

Prezentacja dostępna na stronie:

https://sosw25.pl/wp-login.php?redirect_to=https%3A%2F%2Fsosw25.pl%2Fwp-admin%2F&reauth=1

Prezentacja multimedialna promująca czytelnictwo w SOSW w Przyłęku. (1) (1)